KOTIAPU MARIK
O M A V A L V O N T A S U U N N I T E L M A
SISÄLTÖ
- Palveluntuottajaa koskevat tiedot 2
- Toiminta-ajatus, arvot ja toimintaperiaatteet 3
- Riskinhallinta 3
- Omavalvontasuunnitelman laatiminen 5
- Asiakkaan asema ja oikeudet 6
5.1. Palvelutarpeen arviointi 5
5.2. Itsemääräämisoikeus, asiakkaan asema ja oikeudet 5
5.3. Itsemääräämisoikeuden rajoittamisen periaatteet 5
5.4. Asiakkaan osallisuus, miten asiakaspalautetta kerätään 5
5.5. Asiakkaan oikeusturva 5
- Palvelun sisällön omavalvonta 7
6.1.Asiakkaiden fyysisen, psyykkisen, kognitiivisen ja
sosiaalisen toimintakyvyn, hyvinvoinnin ja osallisuuden
edistäminen 7
6.2. Asiakasturvallisuus 7
6.3. Henkilöstö 8
6.4. Alihankinta 8
- Omavalvontasunnitelman seuranta 8
1 PALVELUNTUOTTAJAA KOSKEVAT TIEDOT
Palveluntuottaja
Yksityinen palvelujentuottaja Nimi: Tmi Kotiapu Marik
Palveluntuottajan Y-tunnus: 2925321-2
|
Kunnan nimi: Tampere
Kuntayhtymän nimi:
Sote -alueen nimi:
|
Toimintayksikön nimi
Toiminimi Kotiapu Marik
|
|
Toimintayksikön sijaintikunta yhteystietoineen
Tampere
|
|
Palvelumuoto; asiakasryhmä, jolle palvelua tuotetaan; asiakaspaikkamäärä
Kotiapu ja kotihoivan palvelut, joiden kohteena kotona asuvat ikääntyneet, joilla toimintakyvyn rajoitteita ja haasteita selvitä arkipäivän toiminnoista
|
|
Toimintayksikön katuosoite
Osuuskunnankatu 1 A 19
|
|
Postinumero
33710
|
Postitoimipaikka
Tampere
|
Toimintayksikön vastaava esimies
Kirsi Salonen
|
Puhelin
0400 563 593
|
Sähköposti
kirsi.salonen97@gmail.com
|
|
Ilmoituksenvarainen toiminta (yksityiset sosiaalipalvelut) | |
Kunnan päätös ilmoituksen vastaanottamisesta
|
Aluehallintoviraston rekisteröintipäätöksen ajankohta
|
Alihankintana ostetut palvelut ja niiden tuottajat | |
ei alihankintaa |
2 TOIMINTA-AJATUS, ARVOT JA TOIMINTAPERIAATTEET
Toiminta-ajatus Kotiapu Marik tuottaa kotihoidon tukipalveluita ikääntyneille, jotka heikentyneen toimintakykynsä vuoksi tarvitsevat tukea ja apua suoriutuakseen jokapäiväisissä arjen toiminnoissa omassa kodissaan, tai tarvitessaan esim. saatto- ja ulkoiluapua kodin ulkopuolella. Tukipalveluiden tarkoituksena on kotona asumisen kaikenpuolinen tukeminen ja mahdollistaminen. Siihen kuuluvat konkreettiset toimet kuten ateria-, vaatehuolto-, kylvetys-, kevytsiivous-, kuljetus-, saattaja-, asiointiapu-, mutta erittäin tärkeänä osana sosiaalista kanssakäymistä, virkistäytymistä ja yksinäisyyden tunteen lieventämistä edistävät vuorovaikutteiset toimet. Palvelun sisältö suunnitellaan ja räätälöidään kunkin asiakkaan tarpeiden ja toiveiden mukaan, ja asiakkaan kanssa laaditaan palvelusuunnitelma ja -sopimus ennen palvelusuhteen aloittamista. Myös omaishoidon tukipalvelut kuuluvat palveluvalikoimaan.Tuottajalla on kokemusta muistisairaiden hoivasta ja heidän kohtaamisestaan noin kymmenen vuoden ajalta, koulutusta sosiaalialalta ja mm. Muistiasiantuntijakoulutus, joka pätevöittää mm. muistihoitajan ja muistikoordinaattorin tehtäviin.
Arvot ja toimintaperiaatteet Palvelut tuotetaan asiakkaan kotona, joka jo itsessään vaatii palveluntuottajalta erityistä herkkyyttä, asiakkaan autonomian, itsemäärämisoikeuden erityistä huomioimista. Pyrimme toimillamme vahvistamaan asiakkaan tunnetta omaehtoisuudesta, oman elämän hallinnan tunteesta ja kyvykkyydestä jäljellä olevien voimavarojen puitteissa.Yksilön kunnioittaminen, aito kuunteleminen ja arvostus sekä tasa-arvoinen kohtaaminen ovat ensiarvoisen tärkeitä. Jokaiseen kohtaamiseen on mentävä ajatuksella, että se antaa mahdollisuden voimaannuttaa asiakasta, kohottaa hänen omanarvontunnettaan. Olemme aidosti läsnä, ihmisenä ihmiselle, aikuinen aikuiselle. Empaattisuus, vastuullisuus ja herkkyys reagoida toisen tarpeisiin ovat arvojamme. Nämä ominaisuudet helpottavat asettumaan asiakkaan asemaan, osoittamaan kiinnostusta ja tahtoa ymmärtää asioita nimenomaan hänen näkökulmastaan.
Pyrimme siihen, että palveluillamme on todellista vaikuttavuutta, jotka ylläpitävät ja kohentavat asiakkaan toimintakykyä, mielialaa ja parantavat näin hänen elämänlaatuaan. Kannustamme ulkoiluun, liikuntaan, virkistykseen ja arjen toimien suorittamiseen yhdessä asiakasta tukien. Tärkeää on saavuttaa asiakkaan luottamus ja tätä kautta arvokkaita kohtaamisia ja yhdessä tekemistä. Noudatamme toimissamme ehdotonta vaitiolovelvollisuutta. Tavoitteeme on että asiakas pystyisi mahdollisimman pitkään elämään mielekästä elämään omassa kodissaan.
. |
Työn sisältämät mahdolliset vaaratilanteet pyritään ennakoimaan etukäteen. Pyritään tunnistamaan mahdolliset vaaratilanteet työskennellessä asiakkaan hyväksi hänen kotiympäristössään. Mitkä ovat ne tilanteet, jossa on erityisesti kiinnitettävä huomiota asiakkaan turvallisuuteen (esim. kypyhuone, liukkaat lattiat, kynnykset), mitä itse työntekijään kohdistuvia vaaratilanteita (esim. ahtaat työskentelytilat, uhkaavat , haastavat tilanteet). Asiakkaan asumisympäristöön ja asiakkaaseen sekä esim. hänen toiminkykynsä vajaavuuksiin littyvät vaaratilanteiden mahdollisuudet on kunkin asiakkaan kohdalta erikseen kartoitettava. Riskienhallinta ja seuranta on osa jokapäiväistä toimintaa. Avoin oikea-aikainen viestintä ja tiedonkulku auttavat riskien ennakoimisessa ja siten niiden välttämisessä. Tehtävät suunnitellaan huolella ja päivitetään tarpeen vaatiessa, esimerkiksi asiakkaan kulloinenkin fyysinen kunto ja vireystila huomioiden. Tarkkaillaan ja seurataan tilanteita huolellisesti ja herkästi reagoiden. Työntekijä keskittyy huolella ja ajatuksella kuhunkin tehtävään kerrallaan ja on aina valmis joustavasti muuttamaan toimintatapaa tilanteen niin vaatiessa.
Riskien käsitteleminen Miten käsitellään haittatapahtumat ja läheltä piti -tilanteet ja miten ne dokumentoidaan? Läheltä piti tilanteet kirjataan Läheltä piti -lomakkeelle, jotka säilytetään kansiossa, josta ne helposti fysisesti saatavilla ja kerrattavissa.
Tilanteesta kirjataan ylös tapahtumakuvaus mitä sattui ja mitä olisi voinut sattua, havainnot, toimenpiteet ja mitä tilanteesta opittiin ja mitä voidaan tehdä jotta sama ei toistuisi. Tilanne käydään välittömästi läpi asiakkaan kanssa ja myös omaisille ilmoitetaan tarvittaessa.
Riskinhallinnan järjestelmät ja menettelytavat Työskentely asiakkaan kanssa tapahtuu hänen kodissaan. Jokainen koti on erilainen fyysisiltä ominaisuuksiltaan. Heti asiakassuhteen alkaessa on hyvä kartoittaa kunkin kodin erityispiirteet fyysisen turvallisuuden kannalta : keittiön toimivuus ; kylpyhuoneen lattian mahdollinen liukkaus; kylpyhuoneen työskentelyahtaus; yleisvalaistus; matot, kynnykset jne. Olemassa olevat riskit ja vaarat pyritään mahdollisuuksien mukaan poistamaan yhdessä asiakkaan ja omaisten kanssa keskustellen. Jos työntekijä aiheuttaa omilla toiminnallaan vaaratilanteen, tulee tähän välittömästi puuttua ja poistaa mahdollisuus poikkeaviin tilanteisiin vastaisuudessa ja taata turvallisuus kaikissa tilanteissa.
Riskinhallinnan työnjako Palveluja tuottaa itse yrittäjä, ja jos tulevaisuudessä yrityksessä toimii muita työntekijöitä, tullaan heidät perehdyttämään riskien hallintaan ja tunnistamaan vaaratilanteita etukäteen ja varautumaan niihin. Työntekemisen riskeihin on palattava säännöllisesti aika ajoin ja käytävä läpi omaan työhön sisältyviä vaaratilanteen mahdollisuuksia. Työnantajan on huolehdittava sekä työntekijän että asiakkaan turvallisuudesta ja riittävän tiedon jakamisesta. Ja jokaisen työntekijän on tunnettava vastuunsa turvallisen työympäristön luomisessa ja ylläpitämisessä.
|
Riskien tunnistaminen Havaitut riskit tuodaan esille ja niistä puhutaan asiakkaan ja mahdollisesti omaisten kanssa. Ollaan tietoisia myös esim. mahdollisen muistisairauteen oireisiin liittyvistä riskeistä ja osataan tunnistaa niitä. Riippuen riskien laadusta ja jos asiakas jo on esim. kunnallisen kotihoidon piirissä, niin ollaan tarvittaessa yhteydessä myös tähän verkostoon silloin kun havaitaan jotain joka uhkaa asiakkaan turvallisuutta ja joka mahdollisesti vaatisi esim. kotisairaanhoidon apua. Eli konsultoidaan tarvittaessa muita tahoja.
|
Miten henkilökunta tuo esille havaitsemansa epäkohdat, laatupoikkeamat ja riskit? Avoimesti keskustellen, tietoa hankkien, tekemällä yhteistyötä omaisten ja muiden asiantuntijaverkostojen kanssa ja tarvittaessa esim. Läheltä piti –lomakkeen täyttäminen.
|
4 OMAVALVONTASUUNNITELMAN LAATIMINEN
Omavalvonnan suunnittelusta vastaava henkilö tai henkilöt
Ammatinharjoittaja FM Kirsi Salonen
|
Ketkä ovat osallistuneet omavalvonnan suunnitteluun?
Kirsi Salonen, ammantinharjoittaja itse
|
Omavalvonnan suunnittelusta ja seurannasta vastaavan henkilön yhteystiedot:
Kirsi Salonen, p. 0400 563 593, kirsi.salonen97@gmail.com
|
Omavalvontasuunnitelman seuranta
Omavalvontasuunnitelma päivitään vähintään kerran vuodessa tai tarvittaessa jos palvelun laatuun tai asikasturvallisuuteen tulee olennaisia huomioitavia muutoksia.
|
Miten yksikössä huolehditaan omavalvontasuunnitelman päivittämisestä?
Ammatinharjoittaja itse kantaa vastuun päivittämisestä |
Omavalvontasuunnitelman julkisuus
Omavalvontasuunnitelma on luettavissa Kotiapu Marikin kotisivuilla |
6 PALVELUN SISÄLLÖN OMAVALVONTA
6.1. Asiakkaiden fyysisen, psyykkisen, kognitiivisen ja sosiaalisen toimintakyvyn, hyvinvoinnin ja osallisuuden edistäminen
Kaikessa toiminassa ja kohtaamisissa asiakkaan kanssa pyritään positiiviseen lopputulokseen, hyvään ja keventyneeseen mieleen, asiakastyytyväisyyteen sekä otsikossa mainittujen tekijöiden edistämiseen. Tavoitteena on asiakkaan hyvinvoinninn ja elämänlaadun kohottaminen. Hoivassa, huolenpidossa, arjen toiminnoissa avustamisessa pyritään siihen, että asiakas pystyisi tekemään tietoisia valintoja, ja että hän saa tätä varten tukea, näin voidaan parhaassa tapauksessa vahvistaa oman elämänhallinnan tunnetta; tuetaan ja ylläpidetään asiakkaan sosiaalista, psyykkistä ja fyysistä toimintakykyä ja osallisuutta; pyritään siihen, että hän kokee itsensä arvokkaaksi yksilöksi ja tuntee elämänsä mielekkääksi. Tehdään yhdessä voimavarojen mukaan.
6.2. Asiakasturvallisuus Kotiapu Marik huolehtii mahdollisuuksien mukaan, että asiakkaan kotiympäristö on turvallinen ja esteetön. Käyntien yhteydessä pyritään havainnoimaan asumisympäristössä olevat turvallisuutta estävät tekijät ja edesautetaan niiden poistamista. Asiakkaan toimintakyvyn muutokset vaikuttavat tietysti myös turvallisuuteen. Jokaisessa kohtaamisessa havainnoidaan ja seurataan toimintakykyä ja riippuen tilanteesta ollaan myös yhteydessä ulkopuoliseen apuun, esim. kotisairaanhoito, terveyskeskus, päivystävät puhelimet. Ulkoillessa huomioidaan säänmukainen vaatetus ja jalkineet. Huomioidaan aina asiakkaan senhetkinen terveydentila ja toimintakyky. Huolehditaan ja avustetaan hygieniassa . Ruokahuollossa huomioidaan elintarvikkeiden asianmukainen säilytys ja tarkistetaan päivämäärät. Kannustetaan syömään terveellisesti ja riittävästi sekä huolehditaan riittävästä nesteiden saannista. Ollaan tietoisi asiakkaan sairauksista. Seurataan asiakkaan toimintakykyä ja terveydentilaa.
6.3. Henkilöstö Tällä hetkellä palveluita tuottaa vain ammatinharjoittaja itse, FM Kirsi Salonen, jolla on 9 vuoden kokemus muistisairaiden perushoivasta ja kodinhoidosta ikääntyneiden hoivayksikössä sekä mm. Muistiasiantuntija -koulutus, gerontologian perusaineopinnot sekä muita muistisairauksiin, ikääntyneiden ravitsemukseen ja hyvinvointiin liittyviä lyhyempiä koulutuksia sekä voimassa olevat hätäensiapukortti ja hygieniakortti.
|
6.4. Alihankintana tuotetut palvelut
Kotiapu Marikilla ei ole tällä hetkellä alinhankintaa.
|
7 OMAVALVONTASUUNNITELMAN SEURANTA
Omavalvontasuunnitelman hyväksyy ja vahvistaa toimintayksikön vastaava johtaja.
Paikka ja päiväys 2.8.2018 Tampere
|
Allekirjoitus
Kirsi Salonen |